lördag 14 januari 2012

mkt träning

Hej det har ju hänt en del b.l.a har jag bestämnt mig för att ställa båda hundarna nån gång. Amadeus päls måste växa ut får la se hur jag klarar det. Och så måste jag ringa västra och be om intyg om att han är kastrerad. Amadeus har inget bettfel och är fin på alla sätt förutom att han är kastrerad då oftast är inte det så populärt. Elton är inte kastrerad men har överbett så han kommer inte heller få bra kretik. Men jag vill testa på de här med utställning med mina hundar och se hur de funkar i olika miljöer och lära mig mer och utställning och se om det är något som jag skulle uppskatta. Men nästa gång ska jag ta en valp som är snygg i både kropp bett och fin i sätter (vilket båda mina hundar är) Vi får väl se hur det går. Igår på hund kunskapen så började vi med anatomi och fysiologi.
Anatomi = Lärarn om kroppens byggnad ex öron ben hals nacke ansikte m.m.
Fysiologi= läran om kroppens livs funktioner ex hur lungorna fungerar hur ett ben kan röra sig m.m.

 Det är jätteintressant fast jag brukar ju tycka det mesta på hund kunskapen har varit intressant. Och så ska vi lära på lite för vi kommer totalt ha 4 prov vi delar upp hela kapitlet i fyra delar och ändå så går vi inte in så djupt i ämnet. Så var det bra om vi pluggade lite hemma så vi inte kom efter eller om man tyckte det var svårt. Så jag tog det som om jag kunde träna på läxan och samtidigt träna hantering på hundarna :) Jag lär mig mkt mer praktiskt än att bara läsa. Och i med att att domarna på utställning tar i hunden och tittar så är det ett jättebra övning de gick jättebra.  Denna dagen började med att jag gick upp vid 07:00 och var ute 08:40 vid naturreservatet med hundarna. 
                                                                              Elton
Glada killen!

finns mkt att nosa på..

solen höll precis på att stiga upp när vi var där ute 08:40 jättehärligt :) Inte en enda människa var ute. 

När man ropar så kommer Elton minsann rusande :D

Duktiga killar som kommer när man kallar in dem.

Lite bus på G?=)
Fina farbror Amadeus :)

Hundarna älskar de stora öppna fältet på Et här blir det nästan alltid bus :)

Så lyckliga :) Tänk om vi människor kunde vara så lyckliga bara vi kom ut lite varje dag då hade det ju inte funnit massa skit. <3
Det var även idag en tunn is hinna på vattnet. Elton som hade så bråttom sprang dit och ville ta en slurk vatten men när han sätter framtassarna på den så spricker isen och Elton får små kalla tassar tur att han inte hann  längre ut för då hade han fryst rejält. Amadeus är klock och låter lille brosan vara försöks kanin :)

Amadeus står på en topp av massa vass.

Här är en bild så ni kan få se hur högt det är. Jag fick upp honom genom att säga upp och han sprang glatt upp tur att de förstår kommandon så jag själv slapp gå upp där. För jag är inte lika smidig som honom. Vissa komandon kan han som jag inte ens har tränat på har bara blivit en vana att säga samma sak till de man vill att de ska göra och mina hundar lär sig snabbt :)

Vi gick genom skogen och upp mot bergen

Även på bergen var de lite is. Hundarna uppskattade att slicka på den is kalla isen. Dock lärde ju sig inte Elton en läxa av de han gjorde med den förra isen. bara för denna höll trodde han tydligen att alla skulle hålla. men som tur var blev han även denna gången bara blöt på tassarna.
När vi väl var hemma var båda trötta och sov i några timmar. Sen så bestämde jag mig för att träna hanteringen och de gick bra för båda. Men de båda ville gärna sätta sig ner och ta ner svansen vilket de helst inte ska göra på utställning. Efter det var det lunch för oss människor. Och efter de så bestämde jag mig för att träna ännu mer med dom jag var riktigt taggad på att testa en ny grej med dem. Att leta föremål vi lärde oss det på Eltons-valpkurs men jag hade helt glömnt bort de. Men nu så kom jag ihåg de och jag kom även på hur man skulle göra för att de skulle lära sig. Jag började med Elton de han skulle leta efter var i detta fall en leksak som han tyckte om. Man skulle börja med något stort föremål som hunden lätt såg. Så jag tog en drag leksak visade dem för honom och vi kampade lite med den och han älskar ju att leka. Så sen satte jag på honom koppel och band fast honom. Retade honom sedan och han ville ju så gärna ha den jag kastade pep och gjorde massa ljud snacka om att han tyckte det var jobbigt drog och viftade så med svansen. Men det var ju bara bra då var han taggad och ville ju arbeta med mig. Sen så gick jag iväg så han såg mig och lossades lägga ut den på flera ställen (för att lura honom lite) Och sen så la jag den på en lämplig plats där den synds någorlunda. Gick tbx till han och gjorde massa av roliga ljud och vi sprang bort till platsen där jag hade lagt den för att göra de lite roligare. Jag sa leta och visade med handen och när han hittade den massor utav beröm i början räcker de om de lätt rör med nosen vid leksaken. När han hade nosat på den lekte vi med den så han skulle lära sig att de var belöningen och inte godis då är det större chans att hunden greppar om leksaken. Vi gjorde kansek samma övning 3 gånger och de bara för att han ska komma ihåg det som något positivt och roligt. I slutet så skällde han till och med bara för att han så gärna ville ha leksaken så slutade jag för då ville han verkligen. Sen gjorde vi lite kontakt övningar träna på slalom agility stanna och lite andra trix. Gjorde samma sak med Amadeus fast använda en tennis boll då han inte var så intresserad av leksaken. Kastade den åt lite olika håll och fokus sattes på honom också. När jag sa leta så visste han exat vad han skulle göra och hittade bollen hur lätt som helst.(han kan ju leta godis) och tennisboll var tydligen inte så svårt heller. Han tyckte det var jätteskoj och i gjorde övningen några gånger. Sen träna vi kontakt inkallning och trix. Vi tränade även lite agilty som Amadeus kan sen innan.

Han var så duktig så :) Dock var inte jag lika duktig som tydligen har slarvat bort grejerna som man kan sätta fast bommen på. Jag har ju ett riktigt agility hinder som jag har köpt på rusta men av anledningen att jag inte hitta de där små sakerna. Så fick jag göra ett eget då det höll på att bli mörkt.
Sötkorv:) Han hade inte glömt bort nåt och tyckte de var riktigt kul speciellt när vi körde en liten bana med två hinder och en tunnel. Detta hindret och en rockring som ajg hängde upp i ett trä. Har även en lång tunnel med släp som jag har köpt på rusta. Men de var inget problem han flög igenom banan :)

Här är rockringen han hoppade över.

Elton tyckte det var riktigt skoj att söka leksaker och gick runt med den här ankan i mun nästan hela tiden. Som sin egna lilla pokal :)
Imorgon ska vi ha släktkalas för mig och Ester. Jag fyller inte förens på onsdag och Ester har redan fyllt. Men jag ska få mina presenter imorgon ska bli spännande och se vad de kan vara :) Jag vet iallfall en grej som jag ska önska mig till nästa år ett trim bord får ofta ont i ryggen när jag sitter på golvet och tar hand om hundarna. Nu den senaste tiden har mitt smink bord fått vara ett trim bord. Men vi får se det blir säkert något bra :)
Ta hand om er alla.
/Sara


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar